start.

geschiedenis.

organisatie.

agenda.

activiteiten.

jeugdwerk.

meditatie.

gebouwen.

gebruiksplan.

fotoalbum.

orgelconcerten.

begraafplaatsen.

Pagina 18.

contact.

links.

beleidsplan.

anbi kerk.

anbi diaconie.

KERK LANGWEER

 

Sinds de restauratie in 1967 organiseert de Orgelcommissie Langweer jaarlijks in de zomermaanden een viertal orgelconcerten in de prachtige Langweerder Dorpskerk. Er worden goede vak-organisten uitgenodigd om muziek ten gehore te brengen, passend bij het mooie Van Dam orgel uit 1784, dat wordt geroemd om zijn bijzonder klank.

 

 

 

omhoog ^

 

orgelconcerten

 

Over het orgel

Het orgel in de kerk van Langweer werd in de jaren 1780-1784 door Lammert van Dam uit Leeuwarden gebouwd. Hij woonde op een woonboot tijdens zijn werkzaamheden. De adellijke familie van Eijsinga, die tegenover de kerk woonde, schonk het orgel aan de kerk. Enkele jaren daarvoor had Julius van Eijsinga de nieuwe kerk laten bouwen.

 

Het werd een groot orgel voor een dorpskerk: twee klavieren en een aangehangen pedaal, 16 stemmen.

 

De Boekzaal der geleerde Wereld vermeldt de volgende dispositie:

 

Hoofdwerk C-f’’’

 

Prestant 8’

Holpijp 8’

Octaaf 4’

Quint 3’

Octaaf 2’

Cornet 3 sterk disc

Mixtuur 4-5-6 sterk bas/disc

Trompet 8’

Vox Humana 8’

 

Rugwerk C-f’’’

 

Prestant 4’

Gedackt 8’

Fluit 4’

Nassard 3’

Superoctaaf 2’

Sexquialter 2 sterk

Dulciaan 8’

 

Pedaal C-e’, aangehangen

 

Schuifkoppel

Twee tremulanten 

Twee afsluiters

Windlossing

 

Er was naar alle waarschijnlijkheid een middentoonstemming. 

 

Toonhoogte: kamertoon, 415 hz

 

Er is een contract bewaard met Lubbarthus Bekenkamp. Dit is getekend op 14 maart 1779. Hij maakte de orgelkassen.

 

Het orgel wordt op 24 oktober 1784 ingewijd Ds. Cannegieter met een leerrede over Ps 33 vers 2.

 

In de franse tijd ontstaat er onenigheid over het gebruik van de herenbank.

De kerkvoogdij wil de bank verhuren maar deze is van de familie. Na herhaaldelijk aandringen reageert Julius met het dreigement het nieuwe orgel af te laten breken en het aan een andere kerk te schenken. De kerkvoogdij stuurt geen brieven meer en het orgel blijft staan.

 

In 1887 worden de frontpijpen door de firma van Dam vervangen door nieuwe.

Hierbij komt de dubbele discant te vervallen. De pijpen in de tussenvelden krijgen spitse labia. Deze waren in 1784 rond. 

Enkele koren van de mixtuur worden verwijderd.

 

De N.V. v/h van Dam verwijderd in 1923 de Quint 3’ van het Hoofdwerk en de Sexquialter van het Rugwerk. Hiervoor in de plaats komen een Cello 8’ en Aeoline 8’.

 

Bij de restauratie van het Schnitger en Freytag orgel in Zuidhorn in 2010 werd ontdekt dat de Quint 3’ uit Langweer daar door van Dam in 1924 hergebruikt is als Octaaf 2’. Het. Register is bij werkzaamheden daar blijven staan.

 

In 1966/67 volgt een restauratie door Bakker en Timmenga waarbij het orgel weer wordt teruggebracht naar de situatie van 1784. De intonatie geschied op een wat hogere winddruk.

 

Een herintonatie op de waarschijnlijk originele winddruk vindt plaats in 1997.

 

Tenslotte is in 2019 groot onderhoud uitgevoerd door dezelfde Leeuwarder firma.

Het orgel werd geheel schoongemaakt.

De klavieren zijn gerestaureerd. Pijpwerk nagekeken en de intonatie nagelopen.

 

Het orgel heeft rond de 1200 pijpen.

De klavieren, pedaal en registerknoppen is de oudste origineel bewaard gebleven van Dam klaviatuur.

De drie balgen zijn ook de oudste bewaard gebleven exemplaren van de eerste generatie van Dam.

Dit geldt tevens voor de Vox Humana 8’

 

De vox is de eerste die van Dam maakte. 

Vermoedelijk is de orgelstrijd voor de bouw van het orgel te Roden de aanleiding dat er in Langweer een Vox is gebouwd. Organist Lustig van de Martinikerk te Groningen was een vriend van de beroemde orgelmaker Hinsz. Lustig schrijft een aantal brieven naar Roden om ervoor te zorgen dat Hinsz daar de opdracht krijgt, en niet van Dam. Hij schrijft ondermeer dat van Dam nog nooit een vox Humana heeft gemaakt en dat ook niet kan.

Het is waarschijnlijk geldingsdrang geweest waardoor we in Langweer de eerste nieuw gemaakte vox van Van Dam bezitten!

 

De huidige dispositie:

 

Hoofdwerk C-f’’’

 

 

Prestant 8’ 2 sterk vanaf c1 1784/1887

Holpijp 8’ 1784

Octaaf 4’ 1784

Quint 3’ 1967

Octaaf 2’ 1784

Cornet 3 sterk disc 1784

Mixtuur 4-5-6 sterk b/d 1784/1967

Trompet 8’ 1784

Vox Humana 8’ 1784

 

Rugwerk C-f’’’

 

Prestant 4’ 1784/1967

Fluit does 8’ 1784

Fluit 4’ 1784

Nasard 3’ 1784

Octaaf 2’ 1784

Sexquialter 2 sterk 1967

Dulciaan 8’ 1784

 

Schuifkoppel

Tremulant

Twee afsluitingen

Windlossing

 

3 spaanbalgen 1784

 

Winddruk: 67 mm wk

Stemming: Werckmeister 3

Toonhoogte: 435 Hz

 

Orgelconcerten 2023

 

                   Stichting Orgelconcerten Langweer

 

organiseert ook dit jaar weer een reeks concerten op het het fraaie 239 jaar oude van Dam orgel in de Dorpskerk.

 

De aanvang is 20.00 uur.                         Entree 8.00 euro.

 

15 juli   Geert Bierling (1956) uit Rotterdam.

 

 

 

Hij studeerde de hoofdvakken orgel, piano en clavecimbel aan het Rotterdams Conservatorium en beiaard aan de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht. Hij volgde masterclasses bij o.a. Ton Koopman en Jos van Immerseel. Op zijn achttiende jaar werd hij vaste bespeler van het historische Bätz/Witte orgel in de Oude of Pelgrimvaderskerk te Rotterdam Delfshaven.

Sinds 1990 is hij stadsbeiaardier van Rotterdam en kreeg hij in 1996 zijn aanstelling als stadsorganist van Rotterdam. In die functie is hij de vaste bespeler van het Standaart-concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis (waar hij de concertserie ‘Muziek in de Burgerzaal’ programmeert) en het vier klaviers Flentrop orgel in Concertgebouw De Doelen.

 

 

 

Geert Bierling was tot 2014 als artistiek leider verbonden aan het Festival Rotterdamse Orgeldagen. Als clavecinist, organist en harmoniumspeler treedt hij regelmatig op als solist en in ensemble verband met musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het New Trombone Collective en het Giudici Ensemble. Daarnaast is Geert Bierling ook actief als begeleider op orgel en harmonium van klassieke zwijgende films.


19 juli  Vincent de Ridder, Arnemuiden.

Vincent de Ridder (1997) kreeg vanaf zijn negende jaar zijn eerste orgellessen aan de Zeeuwse Muziekschool in Middelburg, waar hij studeerde bij Jos Vogel. Vanaf september 2017 studeert hij orgel aan het conservatorium in Rotterdam. In 2021 studeerde hij af voor de bachelor en sindsdien studeert hij voor zijn master

 

Verder heeft hij diverse masterclasses gevolgd, onder wie bij Wolfgang Zerer (Bach), Olivier Latry (Franck), Willem Tanke (Messiaen) en Sietze de Vries (improvisatie). Als kerkmusicus is hij verbonden aan de Hillegondakerk in Rotterdam-Hillegersberg.


2 augustus Age Freerk Bokma, Berlijn.

Age Freerk Bokma ontving z'n eerste orgellessen van Jan Steven Wuitte. Hij studeerde vervolgens hoofdvak orgel bij Theo Jellema aan het (huidige) Prins Claus conservatorium te Groningen. Na het behalen van z'n bachelor-diploma vervolgde hij z'n studie aan de Universität der Künste in Berlijn bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga. Ook studeerde hij een semester o.a. oude Italiaanse en Spaanse muziek bij Paolo Crivellaro. in 2010 heeft hij zijn 'Konzertexamen' mit 'Auszeichnung' (cum Laude) behaald. Tijdens z'n studie volgde hij regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland bij o.a. Olivier Latry, Wolfgang Zerer, Ton Koopman en voor hedendaagse muziek bij Zsigmond Szathm Ry. Als concertorganist en begeleider is hij in verschillende Europese landen actief. Naast het spelen van het 'klassieke' repertoire heeft hij een ook grote interesse voor 20e/21e eeuwse muziek.

 

 

 

16 augustus Peter van Dijk, Utrecht   

Peter van Dijk (1952, Groningen) studeerde orgel, klavecimbel, kerkmuziek en muziekwetenschap in Utrecht en Amsterdam. Sinds 1970 woont en werkt hij in of vanuit de stad Utrecht.

 

Peter van Dijk geniet een grote internationale reputatie als organist, (gecertificeerd) orgeladviseur, masterclass-docent, voordrachthouder, muziekregisseur, jurylid bij concoursen en publicist. Zijn spel is op ruim 45 CD’s vastgelegd en hij schreef talrijke artikelen en enkele boeken over (orgel)muziekgeschiedenis, uitvoeringspraktijk en orgelbouw(historie).

nieuwbouw- en restauratieprojecten in Nederland (onder meer in samenwerking met de Commissie orgelzaken voor de PKN en met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)